torstai 29. marraskuuta 2012

Nettihakemuslomakkeen täyttäminen

Piti kirjoittaa tästä aiheesta seuraavaksi, mutta Teekkarin työkirja ehti ensin. Vinkkejä siis siihen, miten täyttää monen ison firman käyttämä valmis hakulomake.

http://teekkarintyokirja.tek.fi/fi/content/n%C3%A4in-t%C3%A4yt%C3%A4t-nettihakemuksen

Internet työnhaussa, osa 1

Lähes itsestään selvä tapa käyttää Internetiä apuna työtä hakiessa on etsiä sieltä vapaita työpaikkoja.  Internetistä on muutenkin hyötyä, koska se on hyvä paikka kertoa osaamisestaan koko maailmalle. Siellä voi myös verkostoitua oman alan ihmisten kanssa, joka helpottaa aina työnhakua.

Työantaja ei saa lain mukaan googlettaa työnhakijoita, joten kannattaa laittaa kaikki oleelliset tiedot työhakemukseesi tai CV:seesi. Ne voi listata muiden yhteystietojen kanssa, ja samalla varmistat, että rekrytoija päätyy juuri oikeaan paikkaan.

Omat kotisivut

Omille sivuille voi laittaa juuri sitä mitä haluaa esitettynä juuri niin kuin haluaa. Jos on hakemassa töitä, voi omaa kotisivua käyttää täydentämään työhakemusta ja CV:tä. Siellä voi kertoa laajemmin osaamisalueistaan, esitellä erilaisia projekteja ja näyttää konkreettisia esimerkkejä. Kotisvuihin saattaa myös törmätä joku Googlen kautta, jolloin ne ovat ensimmäin kontakti mahdolliseen työantajaan. Joskus kannattaakin laittaa oma CV sivuille, mutta on hyvä muistaa, että kotisivut ovat julkista tietoa. Aivan kaikkea ei kannata kaikille kertoa, ja esimerkiksi postiosoitteen ja puhelinnumeron kohdalla on hyvä olla tarkkana.
Omilla sivuillani (www.wepsi.com) on erillinen osio työnhakuun liittyen. Olen laittanut sinne eräänlaisen aukikirjoitetun CV:n, jossa on tärkeimmät kohdat virallisesta CV:stäni sekä jotain, mitä siellä ei ole. Lisäksi sivuilla on erittäin vapaamuotoinen teksti, jossa kerron hakevani töitä ja freelancer-keikkoja.

Blogit ja alan keskustelupalstat

Jos koet olevasi jonkun alan asiantuntija, tai haluat tulla sellaiseksi, kannattaa siitä kertoa muille. Bloggaaminen on helppo tapa jakaa omaa tietouttaan muille juuri haluamallaan tavalla. Blogin ja oman kotisivun ei tarvitse (eikä aina kannata) olla sama asia. Esimerkiksi minun kotisivuni kertovat yleisesti hieman kaikkea itseeni liittyvää, ja tämä blogi taas kertoo rekrytointiin liittyvästä osaamisestani.
Omaan alaan liittyvillä keskustelupalstoilla voi vaihtaa mielipiteitä muiden kanssa ja verkostoitua alan ihmisten ja potentiaalisten työnantajien kanssa, sekä tietenkin tuoda itseään näkyville. Keskustelupalsta voi löytyä Twitteristä, Facebookista, LinkedInistä tai alaan liittyviltä www-sivuilta. Aktiivinen keskustelu on myös kätevä tapa pitää itsensä ajan tasalla ja oppia uutta.

LinkedIn

LinkedIn on työelämään keskittyvä sosiaalisen median palvelu. Se tarjoaa käyttäjilleen profiilin, jota voi käyttää CV:nä töitä haettaessa, sekä keskustelupalstoja ja muita verkostoitumismahdollisuuksia, ja yrityksille alustan mainostaa työpaikkoja. LinkedInin käyttö on pikkuhiljaa yleistymässä Suomessakin, mutta sitä harvoin käytetään ainoana palveluna.
Omaan profiiliin voi listata osaamisalueitaan sekä työhistoriansa ja koulutuksensa CV:n mukaan. Sinne on tosin hankala lisätä luottamustoimia tai kaikkia käytyjä koulutuksia.
LinkedInissä voi verkostoitua alan ihmisten kanssa, sekä keskustella heidän kanssaan erilaisissa sivustolla olevissa ryhmissä. Verkostoja voi käyttää LinkedInissä myös suoraan työnhaun tukena. Sinne lisätyissä työpaikkailmoituksissa näkee, kuka verkostosi jäsen liittyy jotenkin ilmoituksen jättäneeseen yritykseen.


Sosiaalinen media

Sosiaalisen median (eli tässä Twitter, Facebook, ym.) käyttö työnhaussa on samanlaista kuin alan keskustelupalstojenkin. Suurin ero on, että niissä liikkuu paljon ihmisiä, jotka eivät ole kiinnostuneet samasta alasta, tai joista ei ole hyötyä työnhaussa. Jos haluaa käyttää sosiaalista mediaa työnhaun apuna, kannattaa pohtia, olisiko hyvä perustaa sitä varten erillinen profiili. Näin saisi erotettua vapaa-ajan työkäytöstä.
Monilla yrityksillä on nykyään käytössä sosiaalinen media viestinnässä, ja monet työpaikkailmoitukset näkyvät esimerkiksi Twitterissa ja yritysten Facebook-sivuilla. Jos yritys on oikeasti aktiiviinen kyseisessä mediassa eikä laita vain virallisia tiedotteita sitä kautta, voi sitä kanavaa käyttää myös kommunikointiin yrityksen kanssa. Twitterissä liikkuu usein yrityksien työntekijöiden viestittämiä linkkejä suoraan ilmoituksiin, jolloin lisätietoja voi kysellä suoraan työntekijältä tai työnhakija voi yrittää herättää yrityksen huomion. Itse sain työhaastattelukutsun kerran, kun pyysin Twitter-tuttuja kertomaan yritykselle Twitterin kautta julkisesti, miksi minut pitäisi palkata.

Eräs tarina työnhaun onnistumisesta

JobiJobin blogissa on tarina, miten voidaan erottautua isosta hakijajoukosta

http://www.jobijobi.fi/jobi/?p=1281#.ULcqMob4Lrp

tiistai 27. marraskuuta 2012

Perusasioita, osa 10: Yritä jäädä rekrytoijan mieleen

Tee hakemuksestasi mieleenjäävä ja erottuva. Kokeile toista fonttia, asettele CV:si hieman erilailla, mainitse erilainen harrastus tai muu mielenkiintoinen tieto itsestäsi.