torstai 15. marraskuuta 2012

Pitääkö rekrytoijalle soittaa?

Tämä kysymys on liiankin usein tullut vastaan. Jossain työvoimatoimiston koulutuksissa ilmeisesti käsketään soittamaan rekrytoijalle aina. Oma mielipiteeni on, että se ei usein ole tarpeellista. Jos sinulla on selkeästi jotain kysyttävää, esimerkiksi työajoista, on hyvä ottaa yhteyttä ja selvittää asiat etukäteen. Jos taas soitat vain ilmoittaaksesi lähettäneesi hakemuksen hetki sitten tai olevasi kiinnostuneen paikasta, mieti asiaa. Se saattaa olla hyvä keino jäädä mieleen, mutta toisaalta saattaa vain ärsyttää rekrytoijaa. Et ole kuitenkaan ainoa soittaja tai ainoa hakija. Työhakemuksia ei myöskään lähes koskaan käsitellä parissa tunnissa niiden saapumisesta. Poikkeuksiakin toki on. Jos haluat kysellä hakemuksesi käsittelystä, soita rekrytoijalle muutaman päivän päästä tai hakuajan mennessä umpeen. Näin saatat jäädä paremmin rekrytoijan mieleen kuin soittamalla heti hakemuksen jättämisen jälkeen.

Joka tapauksessa noudata työpaikkailmoituksessa annettuja puhelinaikoja! Niillä on yleensä hyvä syy olla olemassa. Näin varmistat, että saat oikean henkilön langan päähän, ja että hänellä on (todennäköisesti) aikaa kuunnella. Mikäli työnantaja on itse hoitamassa rekrytointia, ja kyseessä on pieni yritys tai yksityishenkilö, on rekrytoinnista vastaavalla henkilöllä usein muitakin vastuualueita. Hän ei siis välttämättä istu toimistossa tekemässä muistiinpanoja. Sinua saatetaan pyytää lähettämään soiton lisäksi kirjallinen työhakemus (älä huokaile puhelimeen tässä vaiheessa) tai muita tietoja. Kovinkaan moni ei nykyään halua suullisia työhakemuksia puhelimen kautta. Jotkut yksityishenkilöt toki saattavat näin tehdä, mutta yrityksen haluavat aina jotain kirjallisena.

Nykyään monissa työpaikkailmoituksissa on myös rekrytointia hoitavan tahon sähköpostiosoite. Sähköpostit jäävät usein myös talteen, ainakin muutamaksi tunniksi. Joskus sähköpostin lähettäminen on siis aivan käypä korvike soitolle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti